Are you going to San Francisco

25 juni 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Omdat we niet al te laat in San Francisco willen aankomen, vertrekken we al vroeg. De weg begint door de bergen, vol haarspeldbochten. Voorin de camper is dat redelijk te doen, maar achterin worden we redelijk heen en weer geschud. Midden op de weg zien we op een gegeven moment nog een doodgereden stinkdier, maar hier houdt het echt op. We verlaten Yosemite na twee dagen van de prachtige natuur genoten te hebben en mooie dieren te hebben gezien. Maar dat er puma's en beren zitten is volgens ons toch echt een fabeltje, een conspiracy.

Na een tijd rijden, door een gebied dat aan Italië doet denken door het kale, gele heuvelachtige gebied, komen we langzaam weer in de bewoonde wereld. Naast de weg zien we wijnranken, maar ook tentjes en vervallen caravans met vuil ernaast; plekken waar zwervers hun verblijfplaats van hebben gemaakt. De omgeving is lang niet meer zo uitgestrekt als het was en langs de snelweg zien we nu huizen in de mooiste pastelkleuren met van die platte dakpannen, die we in Nederland eigenlijk niet echt kennen.

We arriveren redelijk op tijd op de camperplaats in San Francisco en zetten onze RV neer. Wanneer we de slide outs proberen uit te schuiven, blijkt degene waar Laura's bed in zit opnieuw kapot. Na een belletje met El Monte, de camperverhuur, besluiten we de reis af te maken zonder de camper te laten maken. Dat worden wat krappe dagen en nachten, maar we moeten het kunnen overleven.

Naast ons staan aardige mensen, die meteen een praatje komen maken - ze willen hun auto voor onze camper neerzetten, prima. Wanneer we hun honden aandacht geven, vragen ze ons of we een tour willen door hun bus - ja echt, een tour. De bus, of hoe zij het noemen: mobile home, is gemaakt van de mooiste materialen en ziet er luxe uit - ondanks dat er maar één - kingsize - bed in zit. De man vertelt ons dat de bus 1,5 miljoen kostte, insane

Dan is het tijd om San Francisco in te gaan. We nemen de ferry, wat al een feestje op zich is. De boot plakt overal van het zoute water dat tegen de boot opspat en het waait zo hard, dat als je aan de zijkant gaat staan, alles van je hoofd en uit je handen vliegt. Langs de route zien we Alcatraz en in de verte, onder een dikke laag mist de Golden Gate bridge

Als we zijn aangekomen, lopen we richting Fisherman's Wharf. Bij Pier 39 lopen we even rond, de sfeer is toeristisch, maar heel gezellig, op de achtergrond speelt een vrouw vrolijke deuntjes op de piano. bij Fisherman's Wharf aangekomen, kijken we wat rond en zien we twee zeeleeuwen. Dan is het tijd om weer even iets te drinken en te snacken.

IMG_7649

IMG_7658

IMG_7662

Onder het genot van onze biertjes, wijntjes en inktvisringen, hebben we onder leiding van Zwitserland een korte rondvraag. Die psycholoog die Laura wilde meenemen aan het begin van de reis, hebben we dus eigenlijk helemaal niet nodig. Dit kunnen wij zelf.

Op weg naar de winkels waar Mauk, Anna en Pim heen willen, zien we om ons heen steeds meer van het prachtige San Francisco. Het voelt helemaal niet druk en is echt geweldig: heuvelachtig met mooie huizen langs de weg.

IMG_7664IMG_7676

Dan, op weg naar een plek om te eten, nemen we voor het gevoel toch even een cable car. Toen we hier kwamen, dachten we eigenlijk dat dit een daadwerkelijk gebruikt vervoersmiddel was in San Francisco, maar nu we er zijn blijkt het eigenlijk in gebruik als toeristenkarretje. We kijken even bij Lombard Street, de kronkeligste straat van de wereld met acht haarspeldbochten.

IMG_7689IMG_7690

We lopen een stuk terug en eten een heerlijk stukje vis bij een zaakje dat online heel goede reviews krijgt, maar waar we vanavond toch echt de enige in het hele restaurant zijn. De vrouw in de bediening is moeilijk te verstaan, wat weer leidt tot de nodige hilariteit.

IMG_7699IMG_7700

Daarna nemen we een Uber - over de Golden Gate bridge - naar de camper en gaan lekker slapen.

1. Gorte:
    25 juni 2019
    Geen beer in het verhaal - ik kan het aan. Maar noch in Vegas, noch in San Francisco een celeb gespot? Heel teleurstellend!