Real Dutchies

26 juni 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Omdat we ook vandaag niet verder reizen, maar nog een dag San Francisco kunnen ontdekken, doen we rustig aan in de ochtend. Net als gisteren nemen we de ferry naar de stad en als we langs de gevangenis varen die nog in gebruik is, worden we opnieuw toegezwaaid door de inmates die in hun oranje pakken aan het luchten zijn.

Als we zijn aangekomen, drinken we een espressootje en eten we een breakfast muffin en banana bread bij onze favoriete zaak Peet's. Er wordt unaniem besloten dat we even in de boekhandel gaan kijken. Daarna gaan we door naar Pier 39 waar we zeven fietsen huren. Net als toen we de camper ophaalden, moeten we ook nu een instructievideo kijken - ja echt, instructies om te gaan fietsen - en dan helpt een Ierse jongen ons om onze fietsen af te stellen. Verontschuldigend legt hij ons uit hoe de fiets werkt - 'I know you guys are Dutch, but I have to explain this.' - en laat ons zien waar de remmen zitten en hoe we moeten schakelen.

IMG_7718IMG_7719

Dan vertrekken we richting Golden Gate Bridge. In tegenstelling tot gisteren, toen het in de middag behoorlijk afkoelde toen de zeemist het land over kwam, is er vandaag de hele dag een heldere lucht met stralende zon en is het goed warm. Ondanks de harde tegenwind en de steile heuvels valt het fietsen - dankzij de versnellingen - alles mee. Ook op de Golden Gate Bridge staat een flinke wind en als we aan de andere kant zijn, fietsen we door naar Sausalito. We parkeren de fiets en halen bij een klein zaakje de lekkerste burger die we tot nu toe hebben gegeten. Aan een picknicktafel in een park aan het water eten we de burger lekker in het zonnetje en pakken daarna onze fietsen weer.

IMG_7725IMG_7742IMG_7745IMG_7749IMG_7757IMG_7766

We fietsen terug over de Golden Gate Bridge en daarna scheiden onze wegen. Pim, Mauk en Anna leveren de fiets in en bekijken daarna de stad te voet. Ed, Pien, Laura en Daphne fietsen vanaf de brug richting Land's End. Het is een mooie route en bij Land's End aangekomen, lopen we een stuk van de trail. We hebben prachtig uitzicht op de Golden Gate Bridge vanaf hier, maar redden het helaas niet de trail helemaal af te lopen. We keren om en via Lake Street fietsen we naar de Presidio Golf Course waar Ed en Pien nog even willen kijken. Aan Lake Street staan de mooiste huizen, we kijken onze ogen uit. Waar we in Nederland zo gewend zijn dat alle huizen in een straat hetzelfde zijn of in ieder geval dezelfde stijl hebben, is het hier alsof iedereen zijn huis gewoon zelf heeft ontworpen. We zien verschillende stijlen en kleuren, en huizen met drie garages.

IMG_7772IMG_7775IMG_7779IMG_7786IMG_7790

Dan wordt het tijd om weer richting de fietsverhuur te gaan. Onderweg zien we nog een wijnbar en we kunnen het niet laten om even een kijkje te nemen. De man achter de bar is bijzonder vrolijk en aardig, en wanneer we de Chardonnay willen bestellen, raadt hij ons aan voor de Gypsy Blanc te gaan. Een goede keuze.

We leveren onze fietsen in en gaan weer verder op pad met Pim, Mauk en Anna. Bij Pier 39 bekijken we de zeeleeuwen en dan nemen we de ferry terug naar de camper. We borrelen nog wat, maar van de inspanningen van vandaag is iedereen echt uitgeput, een latertje wordt het niet.

IMG_7795IMG_7796IMG_7798IMG_7800IMG_7803

1. Gera Dalenoord: